
Babišovu rozhovoru ve ŠLÁGR TV během
prezidentské kampaně se věnuje slovenský
dohledový úřad. Za podnětem stojí
Transparency
4.9.2023 - | Transparency International ČR

Jednalo se o volební kampaň, jejíž vedení je v Česku i na Slovensku v televizi zakázáno.

Využitím slovenského provozovatele vysílání došlo k obejití tohoto zákazu. RPMS nakonec zahájila
řízení kvůli porušení povinnosti zajistit názorovou pluralitu, objektivnost a nestrannost televizního
vysílání.

V České republice je politická reklama v televizi a rozhlase zakázaná. Přesto sám tým Andreje Babiše
přiznal na povinném transparentním účtu pro vedení prezidentské kampaně, že odeslal 100 000
korun na „odvysílání TV pořadu“ české společnosti ČESKÁ MUZIKA, spol. s r.o., která je majetkově
propojená se slovenskou společností ČESKOSLOVENSKÁ MUZIKA, spol. s r.o. Tato společnost v
současnosti zajišťuje vysílání televizních stanic ŠLÁGER MUZIKA, ŠLÁGER ORIGINÁL a ŠLÁGER
PREMIUM.

O konkrétních vystoupeních Andreje Babiše ve vysílání televize ŠLÁGR v době vrcholící kampaně
před druhým kolem prezidentských voleb informoval online zpravodajský server Hlídací Pes.

„Rozhovor s prezidentským kandidátem Babišem v několikrát reprízovaném pořadu
ABeceda života byl vedený tak nekritickým a propagačním způsobem, že se očividné
jednalo o volební kampaň. Vykázaná platba na transparentním volebním účtu potvrzuje, že
si obě strany byly vědomi toho, za jakým účelem se v nahrávacím studiu sešli,“ říká Jan
Dupák, vedoucí právník TI ČR.

Porušení všestrannosti informací a názorové plurality

TI ČR proto po konzultaci se slovenskou Transparency International (TI SK) podala v únoru 2023
podnět slovenské Radě pro mediální služby, aby prověřila možné porušení slovenských zákonů
zakazujících politickou propagaci v televizním vysílání.

<span data-mce-type="bookmark" style="display: inline-block; width: 0px; overflow: hidden; line-
height: 0;" class="lazy lazy-hidden mce_SELRES_start"></span>

V tomto případě neporušuje zákon kandidát, ale provozovatel televizního vysílání, který na
odvysílání politické reklamy přistoupí. Kdyby šlo o českou společnost a českou vysílací licenci,
byla by situace velice jednoduchá – šlo by o přestupek podle českého zákona o provozování
rozhlasového a televizního vysílání.

Slovenský provozovatel televizního vysílání je ale povinen dodržovat slovenské zákony. Ty sice také
zakazují vysílání politické propagace, ale RPMS uvedla, že tento zákaz se vztahuje pouze na
propagaci související se slovenskými volbami.

„Napriek skutočnosti, že vysielanie bolo realizované v Slovenskej republike, vykazovalo



jasné známky propagácie v predvolebnej kampani. Ukazuje sa teda, že politici si pri
súčasnej otvorenosti európskeho priestoru uvedomujú dôležitosť cezhraničnej kampane
viac, než zákonodarca,“ komentuje právník TI Slovensko Ján Ivančík.

Podnět TI ČR byl proto formálně vyhodnocen jako neopodstatněný, na základě informací v něm
uvedených bylo přesto dle červnové odpovědi od RPMS zahájeno správní řízení se společností
ČESKOSLOVENSKÁ MUZIKA, spol. s r.o., kvůli možnému porušení povinnosti zabezpečit
všestrannost informací a názorovou pluralitu a povinnosti zajistit objektivitu a nestrannost programů
aktuální publicistiky za odvysílání pořadu ABeceda života na stanicích ŠLÁGER ORIGINÁL a
ŠLÁGER MUZIKA.

<span data-mce-type="bookmark" style="display: inline-block; width: 0px; overflow: hidden; line-
height: 0;" class="lazy lazy-hidden mce_SELRES_start"></span>

„Při podrobném zkoumání právní úpravy jsme narazili na to, že české ani slovenské zákony
nejsou moc připravené na situaci, ve které by některý kandidát nebo strana ve volebních
kampaních obcházel stanovené zákazy tím, že využije prostředků šíření informací
registrovaných v zahraničí,“ doplňuje Jan Dupák.

Zatímco vysílání ŠLÁGR TV umožňuje nová slovenská licence, bývalý český provozovatel stanic
ŠLÁGR čelí finančním problémům. Společnost ŠLÁGR TV s.r.o. v roce 2021 spadla do konkurzu kvůli
neuhrazeným fakturám ve výši 92 milionů korun.

Spor s věřiteli teď řeší českobudějovický krajský soud. Právě z tohoto důvodu došlo ke zrušení české
licence a přesunu vysílání pod slovenské licence. Stanice ŠLÁGR mezitím na svém webu nabízí
pochybné investiční produkty pro své diváky. Dle informací ekonomického deníku E15 by se mohlo
jednat o podvod.

TI ČR i TI SK se dlouhodobě věnují monitoringu předvolebních kampaních, a to v rámci unikátních
projektů transparentnivolby.cz, respektive volby.transparency.sk. Aktuálně vedené řízení může mít
potenciální konsekvence i na blížící se zářijové slovenské parlamentní volby a dále volby do
Evropského parlamentu, které proběhnou v červnu 2024.

Projekty a kauzy: Transparentní volby Střet zájmů Andreje Babiše

http://www.transparency.cz/babisovu-rozhovoru-ve-slagr-tv-behem-prezidentske-kampane-se-venuje-
slovensky-dohledovy-urad-za-podnetem-stoji-transparency

http://www.transparency.cz/babisovu-rozhovoru-ve-slagr-tv-behem-prezidentske-kampane-se-venuje-slovensky-dohledovy-urad-za-podnetem-stoji-transparency
http://www.transparency.cz/babisovu-rozhovoru-ve-slagr-tv-behem-prezidentske-kampane-se-venuje-slovensky-dohledovy-urad-za-podnetem-stoji-transparency

